Thursday, December 19, 2013

SEJARAH RINGKAS DAN REVOLUSI PERAKAUNAN PART 1

Teks:Nazrul hysam b nadzri
Cover photo:Carian google


Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani



Ilmu perakaunan  bukanlah sebuah bidang yang asing dalam kehidupan manusia. Sejarah tamadun awal menunjukkan aktiviti ini telah berlaku sejak turun-temurun lagi khususnya apabila manusia mula berniaga . Manusia memerlukan ilmu perakaunan untuk merekod semua aktiviti perdagangan harian. Pada zaman itu segala aktiviti ditulis bukanlah berbentuk angka sebaliknya berdasarkan gambar bintang, alatan bercucuk tanam dan kegiatan pertukaran barang dengan puak lain.

Penggunaan simbol-simbol dalam urusniaga perdagangan telah mengalami banyak masalah. Diantaranya sukar memindahkan rekod-rekod ke tempat lain dan boleh mengelirukan pengguna atau pihak yang terlibat. Keadaan seperti ini boleh membawa kepada perselisihan faham malah membawa kepada pergaduhan. Pengunaan simbol-simbol ini akhirnya bertukar kepada pembentukan huruf-huruf dan angka-angka bagi mewakili nilai dan maklumat.


ABAD KE-15

Pada abad ke-15, ilmu perakaunan telah menjadi lebih mantap lagi kerana pada tahun  1495, Luca Pacioli telah memperkenal bidang penyimpan rekod perniagaan dengan penerbitan buku matematiknya iaitu Summa De Aritmatica, giometrica, proportioni atau projottonalika yang diterbitkan di Venice. Terdapat satu bahagian didalam buku ini yang menghuraikan pendekatan cacatan bergu sebagai asas menyediakan rekod simpankira.Oleh yang demikian Luca Pacioli telah membentuk asas perakaunan yang diamalkan hingga kini.Hasil sumbangannya dalam bidang perakaunan,beliau digelar bapa perakaunan.


ABAD KE-17 DAN 18

Revolusi perindustrian yang berlaku di Eropah  pada abad ini  telah mebawa kepada pendekatan baru terhadap ilmu perakaunan. Revolusi perindustrian telah menyebabkan semakin banyak industri dan semakin besar yang memerlukan sistem perakaunan yang lebih meluas,bersistematik dan berkesan. Ia bertujuan untuk perkembangan industri dan mengelakkan berlaku kekeliruan. Pada masa yang sama,penyata kewangan dan pelaporan berasaskan akaun-akaun telah diperkenalkan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...