Saturday, December 14, 2013

CARI REZEKI PENUH KEBERKATAN

Teks:Nazrul hysam b nazdri
Cover photo:Carian google


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

Gambar hiasan

Setiap insan punya impian, impian itulah bisa kita meneruskan kehidupan. Begitu jugalah saya insan yang serba kekurangan ini menyimpan hasrat untuk ingin berjaya dalam hidup, sedaya mampu.

Tetapi harus difikir dan ditelitikan dari mana punca hasil rezeki itu dan bagaimana cara kita menguruskan sesuatu perkara adakah tahu halal haramnya. Bagi saya walaupun rezeki yang kita dapat tidaklah sebanyak mana tetapi ianya cukup untuk menampung keperluan kita,"itu sudah memadai" dari mendapat rezeki yang banyak tapi haram hasilnya. Disitu barulah nampak ada nilai keberkatannya.
Menarik bukan!.

Jalan pintas bukanlah satu jalan terbaik untuk seseorang itu berjaya, namun masih ada segelintir individu-individu di sekeliling kita tidak mengambil berat tentang cara mereka untuk mendapatkan rezeki itu samada halal atau haram malahan mereka tidak mempedulikan kesan dari mengunakan sumber yang haram tadi untuk belanja makan minum, beli pakaian dan sebagainya.

Yang mana sudah bekeluarga si bapa pula sanggup memberi anak-anak mereka dari hasil wang haram yang dimenangi dari hasil perjudian,rasuah dan perkara-perkara sama waktu dengannya. 'Bapa mastermind,mak carry on saja.' Ini menyebabkan tingkahlaku anak-anak semakin hari semakin rosak akhlaknya. Sesungguhnya setiap makanan yang dimasukkan ke mulut seseorang memang mempunyai hubungan langsung dengan tingkahlakunya.
Kadang-kadang terfikir di benak fikiran mengapa golongan-gologan begini sanggup melakukan perkara-perkara begini demi mengaut keuntungan yang sudah pasti haramnya. Sebagaimana firman Allah
 'Barang siapa yang bertakwa kejalan Allah,nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya'. Surah At-Thalaq: ayat 3
Nah!. Kawan-kawan kenapa perlu kita melakukan perkara yang sudah pasti tiada berkatnya. Sedangkan jika seseorang itu mempunyai semangat yang kuat, usaha, doa dan tawakal inshaallah,Allah akan mempermudahkan kerja-kerja yang baik dan menafaat bagi orang yang kosisten dengan perjuangannya. Yakinlah anak bangsaku.
              Sebenarnya Allah sudah memberi pakej yang cukup lengkap kepada kita untuk berjaya dalam bidang-bidang yang ditentukan untuk setiap hambanya. Dengan itu kita hendaklah berusaha bersungguh-sungguh mencari rezeki yang halal serta sentiasa bersyukur, sabar dan reda dengan pemberian yang maha esa.

Jesteru, kita perlu memastikan usaha kita dalam mencari rezeki itu benar-benar di redai dan ada keberkatannya. Janganlah kita terpedaya dengan kemewahan dunia yang sementara ini. Carilah kemewahan akhirat yang kekal abadi. Ingatlah, biarlah sedikit, asal halal dan ada keberkatannya. Amin.

Nukilan dari pengalaman hidup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...