Tuesday, December 24, 2013

APA CITAA!!..

Teks: Nazrul hysam b nadzri
Cover photo: Koleksi dalam laptop saya


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani




Sekitar tiga bulan yang lalu di antara pertengahan bulan september saya telah diundang menghadiri program klinik berkerusi roda di sebuah hospital terkemuka di tempat saya, yang sebelum ini pihak hospital ada mengundang saya lima bulan sebelumnya, namun perlaksanaan itu terbantut kerana tiada pemandu yang boleh menghantar saya ke sana. 

Namun atas perbincangan saya, adik sepupu dengan kawan-kawannya bersetuju menghantar saya ke hospital tersebut di bahagian klinik pemulihan, setibanya kami di sana seperti biasa ambil nombor giliran di kuanter dan kami duduk di kerusi bahagian belakang sekali, 'biasalah orang muda mahu buat hal sendiri kononnya'. Setelah menunggu selama satu jam, nama saya pun dipanggil.

Lalu saya pun menuju ke satu bilik yang ketika itu seorang doktor sedang menunggu saya untuk ditemu ramah dan mengambil latar belakang saya. Selang beberapa minit, doktor pakar dan mekanik datang untuk melihat kerusi roda saya. Menurut doktor pakar dan mekanik, kerusi roda saya perlu di ganti baru kerana atas faktor usia yang sudah melebihi lima tahun dan kelengkapannya sudah banyak rosak. Sedang sibuk mereka memeriksa, datang seorang kakak jururawat menghulurkan borang permohonan kepada saya. Kata juruwat itu kepada saya.

Kakak jururawat : Rul, borang ni kau sign je.
Saya : Baik kak, lantas jari ini pun menyain.
Saya : Kak, lepas saya sign nak buat apa?
Kakak jururawat : Yang lain tu kau jangan risau. Nanti akak isi kan borang ni lepas tu akak akan hantarkan borang ni ke pejabat kebajikan hospital. Kau tunggu jelah panggilan dari pihak mereka nanti ya.
Saya: Ok cun.

Hampir satu jam program itu berlangsung, setelah masing-masing mendapat kata sepakat kami pun bersurai. Dalam perjalanan pulang hati ini gembira tidak terkata gembiranya umpama sepasang pengantin di malam pertama barangkali.

Selepas dua bulan saya menunggu tiada khabar berita dari pihak hospital. Hati ini seakan bimbang kerana tidak ada sebarang jawapan yang pasti dari pihak hospital, dua bulan itu satu tempoh yang agak lama buat saya. 

Lalu saya mengambil keputusan dengan menelefon pihak hospital, langkah pertama saya menelefon pihak pejabat kebajikan hospital. Menurut beliau, mereka tidak menerima sebarang surat permohonan atas nama saya dari pihak klinik pemulihan.

Langkah kedua, saya menelefon pihak klinik pemulihan, panggilan saya dijawab oleh kakak jururawat yang sama pada tempoh hari. Dia bilang pihak klinik pemulihan masih belum lagi menghantar borang permohonan ke pejabat kebajikan hospital, kami akan menghantar borang permohonan itu secepat mungkin dan akan menelefon saya katanya.

Saya pun meletakkan telefon dan cuba berlapang dada serta berfikiran positif dengan jawapan kakak jururawat pada waktu itu.

Kini sudah satu bulan saya menunggu. Namun tidak ada sebarang panggilan yang saya terima. Lalu, saya memberanikan diri menelefon pihak hospital kembali. Seperti sedia kala, saya menelefon pihak kebajikan hospital macam biasa tiada sebarang surat permohonan diterima. Kedua saya menelefon pihak klinik pemulihan.

Jawapan dari kakak jururawat yang sama, dia memberitahu ada masalah pula dari pihak pembekal mengenai surat sebut harga, sebut harga yang diberi sebelum ini ada kesilapan katanya. Dalam hati saya berbicara sendiri, ' tiga bulan saya menunggu, jawapan yang tidak munasabah yang diberi, nasib baik saya telefon, kalau tidak entah berapa bulan lagi kena tunggu sambil mengerut dahi '. Hati mula berprasangka tidak enak dengan kakak jururawat itu?.


Tidak sesuai di baik pulih, ganti baru saja menurut doktor pakar
Pantas saya menelefon pihak pembekal. Namun prasangka yang kurang enak itu memang benar tekaannya apabila pihak pembekal memberitahu saya bahawa pihak hospital tidak sedikit pun menghubungi pihak mereka atas kesilapan mengenai sebut harga tersebut, bila mendengar kata-kata pembekal itu apalah yang mampu dilakukan dengan pergerakkan yang terbatas ini, hanya mampu memberikan senyum saja sambil hati berbicara 'sabar jelah dengan kecuaian diri sendiri'. 

Atas perbincangan saya dengan pihak pembekal, mereka akan menghantar surat sebut harga  yang baru kepada pihak hospital pada hari khamis ini. Pesannya, saya disuruh menghantar mesej pesanan ringkas pada pagi khamis tersebut bagi 'mengingati' pada pihak pembekal.

Saya amat kecewa dengan pengurusan kakak jururawat hospital tersebut. Selama tiga bulan saya menunggu tidak ada satu pengurusan pun yang berjalan. Sedangkan kerusi roda enjin saya sudah hampir lima bulan mengalami kerosakan. Lima bulan itu adalah satu perkara yang amat panjang dan meyeksakan bagi saya yang berkeadaan begini. 

Perkara yang amat memilukan mak terpaksa menolak saya ke mana saja baik pergi makan, mandi dan kemana-mana sahaja. Ini boleh membunuh semangat bagi orang yang tidak kuat dalamannya. Tetapi tidak mengapa? Bebekalkan semangat dan kekacakkan yang ada perkara itu tidak berhenti begitu sahaja. Saya akan kerap berhubung dengan pihak hospital selepas ini. Dari pandangan saya ia bagaikan pahat dengan penukul. Apabila di ketuk barulah berjalan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...