Tuesday, May 20, 2014

Membongkar Rahsia Pembuatan Gula Anau Asli

Teks:Nazrul Hysam b Nazdri
Cover photo:Koleksi peribadi


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani


Gula anau asli


Siapa yang tidak tahu dengan keenakan gula anau ini, boleh dikatakan satu nusantara tahu mengenai gula ini. Akan tetapi berapa ramai yang tahu gula ini benar-benar asli atau gula campuran dan disebalik sukatan cara pembuatannya yang betul-betul telus sehinggakan gula ini mempunyai peminatnya tersendiri. Yang dari jauh sanggup datang mencari, yang tak dapat mengigit jari. 'Gula anau, si raja gula segala gula'.

Sebagaimana yang kita tahu sebelum ini tidak ada mana-mana wacana yang mendedahkan disebalik penyediaan gula ini secara terperinci pembuatannya, hinggakan masih ramai lagi yang tidak tahu membezakan rasa keaslian gula ini terutama sekali bagi warga kota.

Di sini saya akan cuba memdedahkan sedikit sebanyak bagaimana cara pembuatan dan penyediaan gula anau yang benar-benar asli dan terjamin keenakannya.


Kuala Pilah adalah salah satu daerah yang paling popular dengan pembuatan gula anau ini. Ke mana kita pergi masih lagi mudah untuk mendapatkan stoknya. Stok akan putus sekiranya cuaca panas melampau 'air nira akan terganggu', air nira dikerjakan oleh sekumpulan kera dan beberapa masalah yang hanya pengetuk anau saja yang mampu menyelesaikan masalah itu.



Pokok yang ditadah niranya dan air nira yang dimasak setelah diletak gula pasir



Seawal pagi si pengetuk anau atau merangkap si tukang masak gula akan pergi mengambil hasil tadahan air nira yang ditadah dari petang semalam di sekitar lokasinya. 

Setelah pulang ke rumah kawah yang sederhana besar segera dijerangkan dengan kadar api yang sederhana dan kebiasaannya air nira digunakan sebanyak 29 ke 30 liter sekali masak dalam satu waktu. Bila nira sudah mengelegak bahan sokongan yang perlu dimasukkan iaitu gula pasir.

Kenapa perlu gula pasir?

Ya! Gula pasir perlu digunakan dalam pembuatan gula anau ini dan fungsi besar adalah untuk membeku atau mengeraskan air gula anau tersebut dan dalam bahasa noghori ia dipanggil 'mangkaeh'. Tanpa gula pasir air nira tidak akan membeku dengan baik.

Tapi kalau di zaman dahulu kala mereka menggunakan sejenis akar kayu yang dipanggil 'mambo' namanya bagi membekukan gula tersebut namun gula pasir lebih mudah didapati hari ini dibandingkan akar kayu 'mambo' yang perlu meredah hutan untuk mendapatkannya.

Di sini bermulalah titik tolak setiap pembuatan gula anau itu sama ada gula anau itu asli atau  gula anau campur.

Air nira yang betul-betul baik kualitinya gula pasir hanya digunakan sekadar semangkuk sudah mencukupi. Sukatan ini sudah menyamai standardnya dengan madu lebah asli. Bagi yang tahu rahsia khasiatnya ada yang membuat ubat dengan menggunakan gula anau cair asli ini.Yang uniknya gula yang telah membeku dianggarkan tidak melebihi 2 minggu gula akan mencair kembali.


Gula anau cair enak dicicah roti.


Namun untuk mendapatkan air nira yang berkualiti tinggi ini ia hendaklah diambil seawal pagi dan perlu dimasak pada pagi itu juga. Ia bergantung juga dengan keadaan cuaca yang baik serta sipembuat gula anau itu bukan sekadar mahir sahaja malah mempunyai pengalaman yang jauh.

Namun dengan keadaan cuaca hari ini dengan menggunakan air nira yang baik dan berkualiti sudah cukup kita menggunakan gula pasir dalam anggaran 1/2kg ke 2kg gula sahaja. Sekira air nira kurang kualitinya atau air nira terganggu gula pasir hanya perlu digunakan sebanyak 3kg. 

Sukatan ini sudah memadai. Dengan kaedah ini, masih boleh dikatakan gula anau ini tulen dan asli malahan masih lagi terjamin keenakannya. Manis, berlemak wangi, kenyal-kenyal rapuh bila dikunyah dan manisnya meresap pekat ke dalam rongga mulut. Aduh sedapnya!


Waktu yang sesuai meletakkan buah keras
Gula yang dikeluarkan dari tuangnya dan sedia  dibungkus
       














Manakala cara pembuatan gula campuran pula berbagai kaedah dilakukan. Ia dikatakan gula campur itu air nira diletakkan sebagai syarat saja selebihnya gula pasir banyak digunakan sebagai contoh, 10 liter air niranya dan 10kg gula pasir digunakan atau mungkin lebih.

Malah ada yang menggunakan gula merah untuk mendapatkan warna yang sama namun apa yang menyecewakan ada juga pihak yang memasak gula ini tanpa menggunakan air nira sedikit pun dengan menggunakan air teh o dengan gula pasir sahaja. Hebat bukan! 

Ini adalah segelintir pihak yang suka mengambil jalan mudah demi mengaut keuntungan semata-mata. Tapi bagi seorang pelanggan perkara begini tepuk dada tanya selera, kuasa memilih di tangan pembeli. 
Inilah sebahagian hidangan-hidangan yang menggunakan gula anau asli iaitu buah melaka, wajit cair dan inti kelapa. Kelazatannya hingga menjilat jari kaki!
Untuk sentuhan terakhir tika air nira mengelegak kekuningan coklat kita  masukkan terus buah keras. Kebiasaannya untuk sekali masakan buah keras akan digunakan sebanyak 6 ke 7 biji. Fungsi buah keras ini adalah untuk mewangikan serta melemakkan gula tersebut.

Ada lagi satu kaedah untuk mendapatkan gula itu berlemak dan wangi dengan cara menggunakan kelapa tua yang telah dikeringkan namun kaedah ini tidak lagi popular digunakan kerana gula yang disimpan terlalu lama gula anau tersebut akan berbau 'tengi'. Berbeza dengan menggunakan buah keras walaupun bertahun-tahun disimpan dalam peti sejuk kewangian tetap terpelihara.

Setelah gula itu masak gula anau tersebut segera dituangkan ke dalam acuannya yang diperbuat dari buluh. Tunggu gula itu sejuk dan ia boleh dijual terus.


Gula anau asli wangi, berlemak manis cair di mulut tidak di tangan.

Begitulah sedikit sebanyak yang mampu saya kongsikan sedikit maklumat yang saya dapat mengenai gula anau ini agar pengunjung blog ini memahami cara pembuatan, penyediaan dan dapat membezakan keaslian gula tersebut. Sekiranya maklumat saya tidak lengkap atau terkurang maafkan saya ya! 

Dan dari pengalaman saya, ini bukanlah satu kerja yang mudah untuk dilakukan ia memerlukan doa dan ilmu yang cukup serta petua dan pantang larang tertentu yang perlu diikuti agar mengelak dari risiko yang tidak diingini berlaku.


Malah ini adalah salah satu warisan yang perlu kami perlihara bersama terutama anak-anak Kuala Pilah agar warisan ini tidak pupus dibaham arus pembangunan. 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...