Saturday, January 18, 2014

KEJAYAAN ITU PASTI

Teks:Nazrul hysam b nazdri
Cover photo:Carian google


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani





Kejayaan merupakan impian semua orang, ada yang inginkan kejayaan dalam pelajaran, kejayaan dalam pekerjaan dan kejayaan dalam hidup. Jika hari ni kita gagal, dan esok masih gagal lusa juga gagal untuk dapat yang kita impikan, satu hari nanti kejayaan tu pasti akan datang. 

Yang penting usaha kita untuk mendapatkannya. Bila kita berusaha, walaupun kita tak berjaya kita akan dapat satu kepuasan. Tetapi dengan syarat kita berusaha, berikhtiar dan bertawakal. Ingat bahawa, orang yang kuat itu adalah orang yang masih boleh tersenyum walaupun dia gagal, dia mampu tersenyum walaupun dia kalah, dia mampu tersenyum walaupun dia dihina atas kekalahan dan kegagalan tersebut.

Cemburu melihat kejayaan orang lain. Sifat biasa manusia, tetapi jangan jadikan cemburu sebagai dendam, jangan jadikan cemburu meresap ke dalam hati sampai menghitamkan lagi hati yang dah sememangnya hitam sehingga rambut pun berubah warna dari hitam ke putih. Cukuplah sifat cemburu itu jadi pengajaran kepada kita. Sekadar menjadi ingatan kepada kita bagaimana untuk menjadi lebih baik setelah tidak berjaya sebelumnya. 

Jangan berbuat sesuatu untuk merampas kejayaan mereka dgn cara kotor. Buang sikap dan pemikiran begitu jauh-jauh. Percaya bahawa rezeki kita telah ditentukan. Ucaplah kata-kata yang baik-kata kepada mereka yang telah mendapat apa yang mereka mahukan, semoga dengan kata-kata positif itu memberi impak positif pada dirinya dan juga diri sendiri. Jika tidak mampu, cukuplah sekadar senyuman untuk meraikan kejayaannya kerana dengan senyuman itu mampu membersihkan hati yang gundah-gulana. 


Biasalah, tak semua yang kita hajatkan kita akan dapat. Penat jerih yang kita lakukan untuk mendapatkan sesuatu itu manis rasanya andai kita redha dengan ketentuanNya. Perlu juga diingat, tiada kejayaan yang akan datang bergolek tanpa usaha. Usaha dan terus berusaha kelak kejayaan tu akan datang dan kita akan menghargai lebih apa yang kita perolehi tersebut.

Bila kita berusaha jangan di impikan kejayaan, kerana bila tidak dapat, kita akan rasa terkilan & sedih, tetapi bila kita berusaha, kita buat yang termampu dan  terbaik dari diri sendiri. Jangan terlalu obses untuk mendapatkan sesuatu.
Kesederhanaan itu perlu. Ada pepatah Inggeris berbunyi 'people are succedding is ordinary people who seek extraordinary way'. Penat berusaha, jangan lupa berdoa. Doa senjata kita.

Jika kejayaan itu milik kita, jangan pula bermegah-megah. Tidak perlu riak atas kejayaan yang diperolehi. Sesungguhnya Allah murka kepada sesiapa yang suka meninggi diri. Panjatkan kesyukuran kepadaNya. Ingat kepada mereka yang tidak berjaya, kerana kita berkongsi cita-cita yang sama. Kejayaan tu adalah milik kita semua. Semoga mereka yang tidak berjaya itu rasa bahagia bersama kita. Jangan sesekali merendahkan sesiapa yang tidak berjaya seperti kita. Allah itu Maha Adil. Tiada siapa yang berusaha tanpa kejayaan. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...